تاریخچه, آموزشی

مهم ترین تفاوت های بین قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

تفاوت عربیکا و روبوستا

افرادی وجود دارند که ممکن است برای آن ها سوال شده باشد که مهم ترین تفاوت های بین قهوه عربیکا و قهوه روبوستا کدام اند؟ و یا قهوه عربیکا 100% و قهوه روبوستا 100% چه تفاوت هایی با هم دارند. تاکنون بیش از 100 گونه قهوه در دنیا کشف شده است که دو گونه رایج آن ها قهوه عربیکا و ربوستا می باشند. در این مقاله می خواهیم به بررسی این دو قهوه و تفاوت ها بین آن ها بپردازیم. همراه ما باشید.

اما قبل از آن که به سراغ تفاوت این دو قهوه برویم، خوب است که در ابتدا به معرفی آن ها بپردازیم.

قهوه روبوستا قهوه ای است که دارای عطری تلخ می باشد. این قهوه از درخچه هایی که دارای تنه های تنومند هستند، تولید می شوند. این درختان باید در ارتفاع 1000 متری باشند. چرا که بتوانند در شرایط سخت استوار مانده و آسیبی نبینند. دانه های این قهوه شکل منحصر به فردی دارند. این دانه ها به شکل دایره بوده و خط صافی در وسط آن وجود دارد. شرایط نگهداری درختان قهوه روبوستا بسیار آسان است، به همین دلیل این نوع قهوه در بین قهوه های ارزان قرار دارد.

قهوه عربیکا نیز نوعی دیگر از قهوه های معروفی است که رتبه اول بیشترین کشت در جهان را به خود اختصاص داده است. این قهوه باید در ارتفاعات بالا کشت شود. همانطور که از نام آن پیداست، قهوه عربیکا در کشور های عربی برای اولین بار تولید شده است. این درختان باید در ارتفاع دو هزار کشت شود.

تفاوت های بین قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

  • دانه قهوه های روبوستا تلخ هستند اما دانه قهوه های عربیکا ترش
  • مقدار کافئین موجود در قهوه روبوستا بیشتر از کاقئین قهوه عربیکا است.
  • قیمت قهوه های عربیکا بسیار گرانتر از قهوه روبوستا می باشد.

قهوه عربیکا بهتر است یا قهوه روبوستا؟

از آن جایی که طعم و مزه قهوه عربیکا بسیار بهتر از قهوه روبوستا است اما قهوه روبوستا دارای کافئین بیشتری است. به همین دلیل در بازار این قهوه ها  را به صورت ترکیبی از هر دو آماده می کنند که به آن میکس گفته می شود و با توجه به سلیقه فرد انواع مختلفی دارد. ( میکس 30 -70، 50-50 و…)

چگونه قهوه عربیکا و روبوستا را تشخیص بدهیم؟

از نشانه هایی که می توان تشخیص دارد که کدام نوع قهوه است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکل دانه: اگر دانه گرد باشد، روبوستا و اگر شکل بیضی داشته باشد، عربیکا است.
  • شکل خط وسط دانه: خط منحنی نشان می دهد که قهوه عربیکا و خط صاف نشان می دهد که قهوه روبوستا است.
  • برآمدگی دو طرف دانه: در صورتی که خط وسط دانه تخت باشد، آن قهوه، قهوه عربیکا و در صورتی که برآمده باشد، قهوه روبوستا است.
  • رنگ خط وسط: اگر خط وسط دانه به رنگ های زرد یا سفید باشد، قهوه عربیکا و در صورتی که خط وسط دارای رنگ تیره ای همچون هود دانه باشد، قهوه روبوستا است.

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *