آموزشی, تجهیزات

قهوه ترک و روش های تهیه آن در کشور های مختلف

قهوه ترک برمو

قهوه ترک نامی آشنا که ممکن است تاکنون بارها و بارها نام آن به گوشتان خورده باشد. قهوه ترک در ابتدا در دمشقده می شود و در زمان امپراطوری عثمانی کشف شده است. در حال حاضر از این نوشیدنی در بسیاری از کشور ها همچون یونان، مصر و… استفاده می شود. همچنین در کافی شاپ ها و رستوران های ترکی و کشور های حوزه بالکان نیز بسیار رایج است.

تا سال 1980 در کشور ترکیه، قهوه ترک را تنها قهوه می خواندند. اما با ورود قهوه های جدید با روش های اروپایی به ترکیه، سبب شد تا از آن پس آن را قهوه ترک نامگذاری کنند.

طرز تهیه قهوه ترک

روش های تهیه قهوه ترک در کشور های مختلف، متفاوت است. روش کلی تهیه آن به این صورت است که ابتدا قهوه آسیاب شده را داخل ظرف مخصوص کوچکی که جازوه نام دارد، به همراه مقداری آب جوش می ریزند.

در کشور ایران نیز این قهوه در بین قهوه های پر طرفدار نیز جای گرفته است. روش تهیه این قهوه در  کشور ایران به گونه ای است که ابتدا پودر قهوه آسیاب شده را با کمی آب داخل قهوه جوش می ریزند. تا مواد کاملا هم زده شده و یکنواخت شود. این کار تا زمانی که آب به نقطه جوش رسیده و روس سطح قهوه کف قرار بگیرد و در نهایت کف قهوه شروع به بالا آمدن در دهانه قهوه جوش کند.  در این زمان باید قبل از آن که قهوه جوشیده شود، از روی حرارت برداشته شود. حال قهوه آماده سرو می باشد.

تهیه قهوه به رو ترکیه ای

در این روش ابتدا آب را در وسیله ای به نام جازوه به جوش آید و بعد از آن قهوه ترک که آسیاب شده است به آن اضافه می شود. پس از آن که قهوه جوش آمده و شروع به قوام و کف کرده و از دهانه جازوه به حالت سرریز در آمد، فوم تشکیل شده را هم زده و از روی حرارت برداشته شود. در آن زمان قهوه تکیه به روش ترکیه ای آماده سرو می باشد. برای آماده کردن قهوه حدود 7 دقیقه زمان کافی است.

دم کردن قهوه

تهیه قهوه ترک به روش ایبریک

از دیگر روش های تهیه قهوه که کمتر کشوری از آن استفاده می کند، روش ایبریک می باشد. این روش در کشور های اروپایی و آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرد که در مقابل دیگر قهوه هایی که با فرنچ و پرس و موکاپات آماده می شوند، از محبوبیت کمتری برخوردار است.

اما از آن جایی که این قهوه قوی و دارای غلظت فراوان است، اکنون توانسته است، نظر طرفداران قهوه را به سوی خود جذب کند. روش ایبریک یکی از روش های سنتی می باشد که قدمتی بیش از صد سال را دارد.  

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *