آموزشی, تجهیزات

تفاوت قهوه دمی و قهوه اسپرسو و روش های عصاره گیری قهوه

تفاوت دمی و اسپرسو

از بهترین نوشیدنی هایی که می توان با آن یک روز شگفت انگیز و با انرژی را آغاز کرد، قهوه می باشد. زمان استفاده از این نوشیدنی در کشور ها بسیار متفاوت می باشد. چرا که در برخی از کشور ها قهوه را در صبح و برخی دیگر آن را در عصر ها برای رفع خستگی خود استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت قهوه های دمی و قهوه اسپرسو بپردازیم. با ما همراه باشید:

روش های عصاره گیری قهوه

قبل از آشنایی با تفاوت قهوه دمی و قهوه اسپرسو باید بگوییم که علاوه بر تفاوت هایی که در زمان نوشیدن قهوه در بین کشور ها وجود دارد، تفاوت های بسیاری در چگونگی تبدیل دانه های آن به قهوه هم نیز وجود دارد که به سه دسته تقسیم می شود:

روش دم آوری

در روش دم آوری باید ابتدا آب داغ و قهوه را مخلوط و به مدت طولانی حدود 4 الی 5 دقیقه نیاز دارد تا دم بکشد. سپس با دم کشیدن قهوه آن را فیلتر می کنیم تا قهوه ما سبک تر شود. این کار با دستگاه های بسیاری همچون کمکس، سایفون، فرنچ پرس و… امکان پذیر می باشد.

روش دم آوری

روش عصاره گیری

در روش دوم که عصاره گیری می باشد، باید آب داغ را با فشار بسیار زیاد از بین قهوه عبور داده تا عصاره آن گرفته شود که این کار حدود 30 ثانیه و یا کمتر زمان می برد. این روش نیز قهوه اسپرسو را تشکیل می دهد. سپس در مرحله عصاره گیری دانه های قهوه را آسیاب و به کمک دستگاه هایی همچون اسپرسو یا موکوپات آماده می کنیم.

روش جوش آوری

از دیگر روش های عصاره گیری می توان به روش جوش آوری اشاره کرد. این روش درواقع همان روش تهیه قهوه ترک است. این روش یکی از سنتی ترین روش های تهیه قهوه بوده که از ابزار های قدیمی همچون جاذوه استفاده می کنند. در این روش ابتدا پودر قهوه آسیاب شده را با آب سرد داخل جاذوه ریخته و مخلوط می کنیم. سپس جاذوه را بر روی حرارت ملایم قرار داده و پس از گذشت چند دقیقه مخلوط قهوه را که به نقطه جوش رسیده و کف حاصل از آن را جدا می کنیم.

و تفاوت قهوه های دمی و قهوه اسپرسو

از آن جایی که قهوه های اسپرسو دمی دو تا از پر طرفدار ترین قهوه ها در بین مردم کی باشند، در این قسمت می خواهیم به تفاوت قهوه دمی و قهوه اسپرسو بپردازیم.

  • اولین تفاوت این دو قهوه در دانه های استفاده شده در آن ها می توان اشاره کرد. چرا که برای تهیه قهوه های دمی تنها می توان از قهوه های عربیکا استفاده کرد. در مقابل برای تهیه قهوه اسپرسو می توان از انواع دانه های قهوه استفاده کرد.
  • قهوه های دمی به روش دم آوری آماده می شود که آماده شدن آن به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. اما قهوه اسپرسو نیز به روش عصاره گیری و در مدت زمان بسیار کوتاهی آماده می شوند.
  • قهوه های دمی بسیار رقیق بوده و هر فنجان آن حدودا 120 تا 150 میلی لیتر حجم دارد. اما قهوه اسپرسو نسبت به قهوه های دمی غلیظ تر است و فنجان های آن حجمی حدود 30 میلی لیتر می باشند.
  • پودر قهوه های اسپرسو نرم می باشد. اما قهوه های دمی دارای دانه های درشتی می باشند که برای تهیه قهوه آن ها را آسیاب می کنند.

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *